کد مطلب:313793 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:248

رحلت و محل دفن ام البنین
گوینده ی مشهور، مهدی سویج، در كتاب خود آورده است: در موارد متعدد و مواقع زیادی تاریخ وفات ام البنین علیهاالسلام را از اشخاص گوناگون تعدادی از صاحب نظران در این باره سؤال كردم، ولی به جواب قانع كننده ای دست نیافتم، روزی كتابی را مطالعه می كردم در ذهنم آمد كه در این كتاب قصیده ای درباره ی حدیث كساء ذكر شده است كتاب را بررسی می كردم تا قصیده را پیدا كنم، ناگهان در شرحی كه مؤلف كتاب بر قصیده ی مزبور نوشته بود، به خبر وفات ام البنین علیهاالسلام برخوردم و كتاب مزبور خطی و روی برگهای قدیمی نوشته شده بود و تاریخ كتابت آن به سال 1321 برمی گشت و نام كتاب «كنز المطالب» و نام مؤلفش نیز علامه ی سید محمدباقر قره باقی همدانی بود.

مؤلف، كه خداوند مقام او را بالا ببرد، گفته است؛ محور حدیث مبارك كسا و خانه ی حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام بوده و شهادت آن بانو در سوم جمادی الثانی رخ داده است. پس از وی امامه دختر خواهرش تربیت حسنین علیهماالسلام را به عهده گرفت.

و پس از او نیز حضرت فاطمه كلابیه ام البنین علیهاالسلام عهده دار این امر گردید. ام البنین علیهاالسلام پس از واقعه ی شهادت امام حسین علیه السلام وفات كرد و در قبرستان بقیع در نزدیكی حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام، به خاك سپرده شد. در كتاب «اختیارات» از اعمش نقل شده است كه می گوید: روز سیزدهم جمادی الثانی كه مصادف با روز جمعه بود، بر امام زین العابدین علیه السلام وارد شدم. ناگهان فضل بن عباس علیه السلام وارد شد و در حالی كه گریه می كرد گفت:

جده ام ام البنین علیهاالسلام از دنیا رفت. شما را به خدا به این روزگار فریبكار نگاه كنید كه چگونه خاندان كساء را در یك ماه دوبار دچار مصیبت كرد! پس از چندی از خبر دیگری مندرج در حاشیه ی كتاب «وقایع الشهور و الأیام» تألیف بیرجندی اطلاع یافتم كه به نقل از عمش نوشته است: در سیزدهم جمادی الثانی و در سال 64 ه ام البنین علیهاالسلام وفات كرد. [1] .



[ صفحه 77]




[1] ام البنين عليهاالسلام نماد از خودگذشتگي، ص 34.